måndag 28 januari 2008

2000 Chateaux Fonroque, Saint-Julien Grand Cru Classé

Enda flaskan. Ett impulsköp jag gjort ett par år tidigare på ett litet systembolag bara för att jag blev förvånad av att se flaskan där. Den stod liksom ut i sitt sällskap.

Chateau Fonroque köptes 1930 av Jean Moueix och har sedan dess ägts av familjen i flera generationer. Vinet görs på ca 2/3 Merlot och 1/3 Cabernet Franc och lagras på fat i 18 månader, varav 25% på nya fat. Produktionen är runt 6500 lådor per år.

Flaskan dekanterades precis innan jag började med middagen. Den första sniffen i karaffen gav ingenting, det var ingen hemma. Något besviken började jag med middagen och funderade på vad en lämplig back-up skulle kunna vara. När väl potatisgratängen var klar och ryggbiffen stekt hade detta ändrat på sig. Nu möttes jag i stället av en komplex doft med mörka bär, kaffe, läder, fläsksvålar och andra dofter som jag ej kunde namnsätta. Smaken var fyllig, fortfarande rätt sträv, rikt bärfruktig med en lång kryddig eftersmak som lämnade min mun något bedövad. Vinet skar som en kniv genom köttet och den gräddiga gratängen. Vilken come back från första intrycket. Tänk om jag bara hade fler flaskor. C'est la vie!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har nyss avnjutit denna dryck, samma årgång (2000) och nu är det 2014. Köpte 5 flaskor -05 el. 06 tror jag, öppnade en 2011 och konstaterade att den gärna får mogna ett tag till. Kan bara säga att jag är verkligen glad att ha 3 flaskor kvar!
/Christina