måndag 7 januari 2008

Anders summering av år 2007

Jag måste dra mitt strå till stacken och försöka summera mina bästa vinupplevelser detta år.

Det bästa söta och den bästa vinupplevelsen totalt var utan tvekan 1957 Hungarovin Tokaji Essencia till en kaka med tatin-päron och hallon. När vi öppnade flaskan trodde jag nog detta skulle vara ett vin som stod sig bäst i ensamt majestät, men tji vad jag bedrog mig. Med en söt och fruktsmakande kaka blev det en sublim upplevelse. 2000 Klein Constancia Muscat Vin de Constance fick se sig besegrat med god marginal, trots att det är ett superbt vin.

På den röda fronten har jag inte varit i närheten av samma höjder som Magnus. Jag har dock ett bestående minne av de fantastiska flaskorna 1989 Fontanafredda Vigna La Delizia som vi drack upp till lammstek. Ett perfekt moget och stilrent vin.

Jag delar upp vitt och champagne i varsin kategori. Minnet av en flaska 1996 Jean Dauvissat Chablis Premiere Cru Cuvée du Centenaire till ugnsstekt fisk, potatis och hollandaise får det fortfarande att vattnas i munnen på mig. När fisken tagit slut satt vi och mumsade på potatis med hollandaise nedsköljt med Chablis. Detta var så gott att jag tror vi denna kväll fann det perfekta sättet att inta färskpotatis.

Med risk för att verka kaxig dyker en annan av mina kakor upp till valet av bästa champagneupplevelse. 1999 Vilmart Champagne Coeur de Cuvée smakade och doftade äpplen och kola. Till Tatin-kaka med hasselnötsbotten var det helt enkelt perfekt. Den mycket goda och söta sydafrikan vi hade öppnat fick se sig brädad. Champagne är lite av den nya grejen för mig i år. Jag både tackar och förbannar Thomas för att ha öppnat mina ögon för dessa ack så goda men å så dyra drycker.

2 kommentarer:

johan p sa...

1996 Jean Dauvissat Chablis Premiere Cru Cuvée du Centenaire var också en av mina absolut största vita upplevelser under året. Varför finns det inte mer mogen chablis på SB? Jag har alldeles för få i min källare.

Thomas Lindgren sa...

Angående Vilmart, ja den var läskigt god, i synnerhet tillsammans med den kakan. Och vad gäller champagne kan jag bara säga: muahahahahahahahaaa! Det tål att upprepas: muahahahahahahahahahahahahaaahhaaa!