torsdag 10 januari 2008

Görans 2007

Att summera vinåret 2007 verkar vara inne för säsongen. Jag kan ju inte vara sämre jag. Förutom en bunt goda viner, vilkas förträfflighet redan bedyrats av mina kollegor på Drucket, så har året bjudit på ett par andra fina upplevelser. Jag fokuserar på dessa i stället.

Den största omvälvningen i min vinvärld var investeringen i ett Dometic vinlagringsskåp. Som oväntad bieffekt har jag blivit väldigt medveten om formen på vinflaskor. Utanför den gamla världen är man alldeles för generös med att experimentera med flaskors form och glastjocklek. Flaskans beskaffenhet påverkar i allra högsta grad skåpets kapacitet. Det kan vara värt att tänka på om ni går i inköptstankar, multiplicera kapaciteten med 2/3. Visst, det kostade en bra slant, men nu kan jag känna mig lugn med vetskapen om att mina prestigeviner går en trygg ålderdom till mötes. Väl värt sina pengar!

En annan fin upptäckt är att Kanada är, om inte ett stort, så ett pålitligt vinland, och då inte bara för Icewine. Under ett spännande besök där i Augusti fick jag tillfälla att dricka ett flertal utmärkta röda och vita viner från Niagara Peninsula i Ontario. För den som är intresserad finns det ett ganska långt inlägg på Drucket om denna vinsafari sedan tidigare. Till min glädje valde tidningen Livets Goda att senare på hösten göra ett reportage om regionen. Blev dom inspirerade av mig, min blygsamhet förbjuder mig att spekulera?

Avslutningsvis så måste jag ju säga någonting om mitt favoritvin under året. Det var kanske inte det godaste vinet men det var den bästa upplevelsen och största överaskningen, 2004 Pinot Noir Reserve från Vineland, Niagara Peninsula. Ett fantastiskt vin som fick min mun att salivera en hel kväll, *voff*.

God fortsättning på vinåret 2008!

Inga kommentarer: