lördag 17 november 2007

2007 Quinson Beaujolais Villages Nouveau

Ett avbrott i San Francisco-skrönorna: på väg mot kassorna efter ett snabbt besök på Regeringsgatan för att plocka upp några ex av Bouchards senaste Jesusbarn och en ynka flaska Chambolle-Musigny från Comte Georges de Vogüé ryggar jag tillbaka: vad är detta? Vilken etikett! Den fulkuriösa etiketten sitter på en flaska 2007 Beaujolais Villages Nouveau (70 kr) från J.L. Quinson. Jag har inte druckit beaujolais på många år men inser att denna påträngande vision är ett omen: det är dags.

Vi häller upp, väl kylt, till varsin tallrik pasta med pesto. Ur glaset kommer en attack av godisartade röda bär och sötlakrits. Dessutom finns här några några doftkomponenter vi har lite svårt att sätta fingret på, men när vi blundar slår sanningen ner som en blixt: Asti Spumante! Vi hade gissat på vitt italienskt bubbel om vi haft ögonbindlar. I munnen är vinet smakrikt, bärsaftigt och livligt. Här finns några kryddiga, lite gröna blad- och stjälkinslag, inte alls otrevliga och de hindrar vinet från att bli menlöst. På slutet dyker en Bloody Mary upp i den förvånansvärt långa svansen som är försedd med riktigt murriga syror.

Beaujolais faller inte alla på läppen, Annica tyckte det var för mycket godis, trots de balanserande syrorna (hon tröstade sig med en Le Tense Sassella), men om man tillhör fansen så är detta ett utmärkt exempel på dessa superunga viner och man kan sannerligen dricka sämre viner för 70 kronor. Fler har druckit denna beaujolais: Aqua Vitae och snuviga Finare Vinare som kokar stärkande medicin på sin flaska.

6 kommentarer:

Frankofilen sa...

Glabb - vilken etikett, fulaste man sett! Homoerotiskt plyschparty i gillestugan anno 1975. Undrar hur länge man har använt den? Som du skriver blir man ju nästan sugen på att prova bara för att den är så ful i något skruvat omvänd psykologi-etikettdrickande. Oj, vad man skulle vilja veta hur producenten har resonerat.

Magnus sa...

Hur de än resonerade så fungerade ju deras etikettdesign. Jag hade inte impulsköpt vinet om det inte varit för den hyperfula, men också ovanliga, etiketten.

Här är ett annat aktuellt vin, om än att det spelar i en helt annan liga, med en mycket iögonfallande etikett: Mollydooker Shiraz Carnival of Love 2006.

Finare Vinare sa...

Som sagt, etiketten lämnar ingen oberörd. Och det är väl vad marknadsföring handlar om... vid konsumtion gör det sig nog bäst iskallt eller brännhett;-)

Förresten, exakt hur jobbigt är det att 2005 Clos des Papes blev WOTY?

Frankofilen sa...

Det finns väl inget som är bra att Clos des Papes blev WOTY, möjligen att familjen Avril får ännu mera erkännande. Jag tycker hela listan är ett stort spektakel även om jag inte kan låta bli att läsa. Frågan är väl bara exakt hur svårt och dyrt det blir att köpa vinet i framtiden.

Magnus sa...

I USA steg butikspriset på 2005 Clos de Papes med 50 procent redan innan det annonserades som WOTY, pga rykten och insiderinfo.

Med vår svenska situation blir vinet kanske inte dyrare på SB pga sin WOTY-medalj, men köerna lär bli längre vid släppet.

Man får erkänna att listan innehåller en hel del goda viner. Jag tackar inte nej till 1996 Krug, 2004 Léoville Las Cases, 2004 Ornellaia, 2004 Tignanello, 2004 Mondavi CS Reserve, etc. Mycket bra viner allihop.

Frankofilen sa...

Det är väl det jag har problem med - den kommersiella aspekten. Visst finns det goda viner på topp tio, även om man lika gärna kanske kunde ha valt tio andra lika goda viner. Det handlar inte om det "bästa" vinet vilket man ju faktiskt är tydlig med även om det är så det tolkas av diverse troféjägare som nu bara måste ha vinet oavsett vad det kostar. Att priset stiger kraftigt innan vinnaren ropas ut till allmänheten är ju som vanligt - Wine Sepctators förhållande till branschen verkar vara ganska suspekt med lämpligt placerade annonser, läckt information etc. Deras restauranglista handlar mer om att man betalar för sin plats än någon oberoende granskning enl uppgift.

Clos des Papes blir nu en trofé, vilken brukar innebära högre priser kanske även i Sverige, men också möjligen mindre allokering till oss och fler flaskor till troféjägare i USA. Sammantaget bara negativa konsekvenser för oss vinälskare.