måndag 4 juni 2007

Vergelegen Mill Race 2005

Jag impulsköpte några flaskor Vergelegen Mill Race 2005 (nr 98239, 99kr) när vi var på Regeringsgatan för att handla en födelsedagspresent. Efter förra veckans besvikelse med Masi Campifiorin i samma prisklass var detta vin en glädjande upplevelse. Vinet har en doft av mörka bär, svarta vinbär, fat och lite tjära. Smaken är frisk och välbalanserad med ganska kraftiga tanniner. Detta är inte överraskande ett matvin. Flaskan avslutades efter ett par dagar och vid det laget hade en doft av ceder kommit till.

Enligt Vergelegens hemsida är 2004 och 2003 en blandning av 60% merlot, 38% cabernet sauvignon och 2% cabernet franc. Man kan nog anta att 2005 har samma blandning men innan jag läste det trodde jag snarare att det var mer cabernet än merlot, speciellt som de listar cabernet först på etiketten. 18 månader på fat märks verkligen. Personligen tycker jag de fatlagrat en aning för mycket.

Detta är ett väl prisvärt vin i denna klass. Som de flesta moderna viner är det fullt drickbart nu men kommer säkert vinna på lagring. Tillverkaren rekommenderar 4-6 år. Den rekommendationen förutsätter troligen ideala lagringsförhållanden. I den typiska garderoben skulle jag sikta på 2 år som mest.

Inga kommentarer: