tisdag 21 augusti 2007

2001 Bodegas Roda Rioja Roda II Reserva

Till pizzor drack vi en 2001 Bodegas Roda Rioja Roda II Reserva (194 kr). Vinet doftar körsbär, svamp - lite åt våt hund-hållet - bakkryddor och moderna Rioja-fat. Smaken är fruktig, mogen, väl sammanhängande med ganska snälla och välslipade tanniner. Eftersmaken är alkoholvarm och har en ton av cykelslang. Ta nu inte dessa våta hundar och cykelslangar som något negativt; det här är en helt ok modern Rioja (som var utmärkt till båda mat och Valrhona-choklad) och vinet är mycket gott att dricka, men det saknas ändå något. Det är ett bra vin, men inte särskilt intressant. Jag drack en flaska av detta vin för ett år sedan och då var det bättre, piggare på något sätt. En flaska till finns kvar i källaren, vi får se vad mer tid kan bidra med. På Cellartracker tycker de att man gott kan ge vinet några år till i källaren; jag är inte lika säker på att det kommer att göra vinet bättre, men vi får se.

2 kommentarer:

Frankofilen sa...

Jag blev mycket imponerad första gången vi provade, tyckte det var en väldigt god modern Rioja. Har en flaska kvar, kanske dags att ta den under hösten? Frågan är som sagt vad man vinner på lagring -jag gillar dem som de är när de är relativt unga. Jämför tex Finca Allende. Har ni förresten provat Roda I i samma årgång?

Magnus sa...

Det kan ju vara flaskvariation också, jag ser på mina anteckningar att jag också var mycket positiv till den förra flaskan. Denna flaska hade lagrats ett drygt år i en garderob, jag vet inte om det kan ha påverkat.

Inte samma årgång, men vi drack 1997 Roda I Reserva på Oaxen till 37-gradig hälleflundra. Det var gott, mycket mer minns jag tyvärr inte.