tisdag 28 augusti 2007

2004 Pio Cesare Langhe Nebbiolo

Detta verkar vara den svenska vinbloggvärldens mest omskrivna vin just nu. Vi kan inte vara sämre. Detta är den tredje flaskan av 2004 Pio Cesare Langhe Nebbiolo (102 kr) vi öppnar. Den första dracks under sommaren och var precis lika god som de många 2003:orna. (Frankofilen har jämfört de två årgångarna i en mycket givande årgångsmatch.) Den andra flaskan, som stod på samma hylla alldeles intill den första flaskan, var smaklös, trött och tråkig. Så hur var då denna tredje flaska?

Dofter: mandelmassa, lagerblad, nejlika, nötter, lite kaffe, och sågspån på en varm motorsågsklinga. Frukten finns här, men är inte alldeles lätt att namnge; den befinner sig, som så ofta, någonstans i gränslandet mellan plommon och körsbär. (Är det någon som har ett förslag på vad detta kan vara för skygg varelse i floran? Om det nu överhuvudtaget finns någon sådan frukt eller sådant bär.)

Kom ihåg att lufta vinet ordentligt. Vinet är betydligt bättre efter en timma i glaset än vad det är direkt ur flaskan.

Smaken är medelfyllig, kryddig och läskande med lagom av allt. Detta är absolut inget vin som slår sig på bröstet med sin maffighet, men det passar till en oändlig mängd maträtter och klarar också av den svårare uppgiften att vara ett vin som är intressant att dofta och smutta på efter maten. Felfinnaren får svårt att hitta något att klaga på och vinet har få konkurrenter i den här prisklassen. Om någon har tips på ett lika bra hundrakronorsvin så tar jag emot det med öppna armar.

4 kommentarer:

Frankofilen sa...

Hoppas på många förslag från andra -riktigt bra budgetviner är ju alltid inressanta.

Första gången vi provade 2004 Eremo tyckte jag den var fantastisk bra. Utifrån den upplevelsen rekommenderar jag gärna det vinet men senaste flaskan var dock en besvikelse. Andra viner som inte skäms för sig och som jag kommer på på rak arm är väl annars Ch Bouscassé och Brolio (även om den 2005:a jag provat inte var så kul). Har även haft bra erfarenheter av Gran Lurton och Porcupine Ridge Syrah i mer Nya Världen-stil. Bland de vita tycker jag La Chablisiennes Petit Chablis 2005 var riktigt bra, liksom Jadots Couvent des Jacobins Blanc. Schloss Gobelsburgs billiga Grüner Veltliner och Riesling är också värda att prova. Men inget av vinerna är ju förstås i Pio-klass ;)

Finare Vinare sa...

Är 2004 Le Tense ett budgetvin? I så fall är det frågan om det inte är ännu bättre än 2004 Nebbiolo Langhe.
Åtminstone efter en dag i öppen flaska...

mvh,
Finare & Vinare

Frankofilen sa...

Tolkade det som att gränsen gick vid en hundralapp den här gången ;)

Magnus sa...

Tack för tipsen! Jag tror jag har provat ungefär hälften av de nämnda vinerna, men ni nämner en del nytt som ser intressant ut. La Chablisiennes Petit Chablis har jag provat i en tidigare årgång, men det kanske är dags igen och Nino Negris La Tense låter spännande. Jadots Couvent des Jacobins vita har jag aldrig provat, men det ska bli av. Motsvarande röda kommer förresten i ny årgång (2005) i oktobersläppet.