lördag 26 april 2008

Rhône vs Rhône

Förra lördagen blev vi hastigt och lustigt bortbjudna och det fanns inte tid att ta sig hem och gräva i vinkällaren för att hitta lämpliga middagsviner att bidra med, utan det fick bli vad som fanns i närmsta Systembolagsbutik. Rostade grönsaker och grillat nötkött gjorde att valet föll på två viner från Rhône, ett från norra och ett från södra. Vi tog inga anteckningar vid middagen men drack vinerna parallellt till maten vilket var intressant.

I början av middagen var det helt klart 2005 Delas Frères Crozes-Hermitage Les Launes (138 kr) som tog täten med sin öppna, hallon- och lakritsfyllda, friska syrah-doft. Smaken är lättgillad, frisk och medelfyllig, men jag saknar lite syra och den är inte särskilt lång, ungefär vad som kan förväntas i denna prisklass. Vi har lagt undan någon flaska av detta vin för framtiden, men jag frågar mig efter detta smakprov om det verkligen är ett lagringsvin?

I glaset intill inleder det andra vinet, en 2005 Domaine Santa Duc Gigondas Cuvée Tradition (175 kr), middagen med att vara alldeles tyst och tjurigt, det doftar mest mandliga fat. Men efter en timma i glaset börjar det hända saker. Frukt (körsbär, björnbär), kryddor (nejlika, lagerblad och massor med vitpeppar!) och lite läder har slagit sig upp genom ekytan och smaken har gått från stumma tanniner till en fyllig, smakrik, fortfarande ganska fatig, men också en bärig och matvänlig upplevelse. Detta vin bör uppenbarligen lagras i några år för att komma till sin rätt, men med luft och lite tålamod går det att njuta av redan idag.

2 kommentarer:

MMM sa...

Jag har också lagt undan ett gäng av Les Launes - och tror och hoppas att det kan komma en dimension efter några år. Nu är det alldeles bedårande - men kanske lite enkelspårigt i sin ungdomlighet.

F.ö. så börjar det trilla 2006:or nu av detta vin, och från en mycket trovärdig källa är det ett rejält steg ner från 2005. Så det är bara att bunkra!

konjären sa...

Själv ligger mina -04 och -05 av Santa Duc och mognar. Som jag konstaterat i någon tidigare kommentar någonstans så är det ett av mina första egna lagringsupplevelser. Ett par flaskor inköpta i England 2001 (troligen årgång 1999) dracks 2004-2005 till stor belåtenhet.